00 - L'entorn de desenvolupament integrat Arduino (IDE)
Presentarem l’entorn de desenvolupament integrat Arduino (IDE, nom generat per les seves sigles en anglès). És el programari que ens permet programar les plaques Arduino i cal conèixer-lo per treure tot el profit de la seva potència i característiques.
L’entorn de desenvolupament integrat Arduino (IDE) conté:
- un editor de text per escriure codi,
- una àrea de missatges,
- una consola de text,
- una barra d’eines amb botons per a funcions habituals
- una sèrie de menús.
Es connecta a les plaques Arduino per carregar programes i comunicar-s’hi.
Escriure esborranys (sketch)
Els programes escrits amb el programari Arduino (IDE) s’anomenen esborranys o «sketches». Aquests esborranys s’escriuen a l’editor de text i es guarden amb l’extensió de fitxer .ino. L’editor té funcions per copiar/enganxar i per cercar/substituir text.
L’àrea de missatges proporciona comentaris mentre es desa i s’exporta i també mostra errors. La consola mostra la sortida de text del programari Arduino (IDE), inclosos missatges d’error complets i altra informació.
A l’extrem inferior dret de la finestra es mostra la placa configurada i el port sèrie.
Els botons de la barra d’eines permeten verificar i pujar programes, crear, obrir i desar esborranys i obrir el monitor sèrie.
Els botons de la barra d’eines
- Verificar. Comprova el codi per si hi ha errors abans de compilar-lo.
- Pujar. Compila el codi i el puja a la placa configurada.
- Nou. Crea un esborrany nou.
- Obrir. Mostra un menú amb tots els esborranys de l’sketchbook. Si feu clic en un, s’obrirà en una finestra nova.
- Desar. Desa el vostre esborrany.
- Monitor sèrie. Obre el monitor sèrie.
Hi ha ordres addicionals als cinc menús: Fitxer, Editar, Programa, Eines, Ajuda. Els menús són sensibles al context, cosa que significa que només estan disponibles els elements rellevants per a la feina que s’està fent actualment.
Fitxer
- Nou. Obre una finestra nova de l’editor, amb l’estructura mínima d’un esborrany ja instal·lada.
- Obrir. Permet carregar un fitxer d’esborrany navegant per les unitats i carpetes de l’ordinador.
- Obrir recents. Ofereix una llista breu dels esborranys més recents, a punt per obrir-se.
- Sketchbook. Mostra els esborranys actuals dins de l’estructura de l’Sketchbook; en fer clic en qualsevol nom s’obrirà l’esborrany corresponent en una finestra nova de l’editor.
- Exemples. Qualsevol exemple proporcionat pel programari Arduino (IDE) o la biblioteca apareix en aquest element del menú. Tots els exemples s’estructuren en un arbre que permet un accés fàcil per tema o biblioteca.
- Tancar. Tanca la finestra del programari Arduino des de la qual es fa clic.
- Desar. Desa l’esborrany amb el nom actual. Si el fitxer no s’ha anomenat abans, es proporcionarà un nom a la finestra “Desa com…”.
- Desa com… Permet desar l’esborrany actual amb un nom diferent.
- Configurar pàgina. Mostra la finestra de configuració de la pàgina per imprimir.
- Imprimir. Envia l’esborrany actual a la impressora segons els paràmetres definits a Configurar pàgina.
- Preferències. Obre la finestra Preferències, on es poden personalitzar alguns paràmetres de l’IDE, com l’idioma de la interfície de l’IDE.
- Sortir. Tanca totes les finestres de l’IDE. Els mateixos esborranys oberts quan es va triar Sortir es tornaran a obrir automàticament la pròxima vegada que inicieu l’IDE.
Editar
- Desfer / Refer. Retrocede un o més passos que heu fet mentre editeu; quan retrocediu, podeu avançar amb Refer.
- Tallar. Elimina el text seleccionat de l’editor i el col·loca al porta-retalls.
- Copiar. Duplica el text seleccionat a l’editor i el col·loca al porta-retalls.
- Copiar per al fòrum. Copia el codi del vostre esborrany al porta-retalls en un format adequat per publicar-lo al fòrum, amb color de sintaxi.
- Copiar com a HTML. Copia el codi del vostre esborrany al porta-retalls com a HTML, adequat per inserir-lo en pàgines web.
- Enganxar. Posa el contingut del porta-retalls a la posició del cursor, a l’editor.
- Seleccionar tot. Selecciona i ressalta tot el contingut de l’editor.
- Anar a la línia… Demana i posiciona el cursor a la línia indicada.
- Comentar/Descomentar. Posa o suprimeix el marcador de comentaris // al començament de cada línia seleccionada.
- Augmentar / Disminuir sagnat. Afegeix o resta un espai al principi de cada línia seleccionada, movent el text un espai a la dreta o eliminant un espai al principi.
- Augmentar / Reduir mida de la lletra. Fa més gran / més petita la mida de la lletra de l’esborrany.
- Cercar. Obre la finestra Cercar i substituir on podeu especificar text per cercar dins l’esborrany actual segons diverses opcions.
- Cercar següent. Destaca la següent ocurrència (si n’hi ha) de la cadena especificada com a element de cerca a la finestra Cercar, en relació amb la posició del cursor.
- Cercar anterior. Destaca l’ocurrència anterior (si n’hi ha) de la cadena especificada com a element de cerca a la finestra Cercar en relació amb la posició del cursor.
Programa
- Verificar / Compilar. Comprova el vostre esborrany cercant errors en compilar-lo; informarà de l’ús de memòria per al codi i les variables a l’àrea de la consola.
- Pujar. Compila i carrega el fitxer binari a la placa configurada a través del port configurat.
- Pujar amb programador. Això sobreescriurà el gestor d’arrencada a la placa; haureu d’utilitzar Eines > Gravar bootloader per restaurar-lo i poder tornar a carregar pel port sèrie USB. Tot i això, us permet utilitzar tota la capacitat de la memòria Flash per al vostre esborrany. Tingueu en compte que aquesta ordre NO cremarà els fusibles. Per fer-ho, s’ha d’executar una ordre Eines > Gravar bootloader.
- Exportar binari compilat. Desa un fitxer .hex que es pot conservar com a fitxer o enviar-lo a la placa mitjançant altres eines.
- Mostrar la carpeta de l’sketch. Obre la carpeta d’esborranys actual.
- Incloure biblioteca. Afegeix una biblioteca al vostre esborrany inserint declaracions #include al començament del codi. A més, des d’aquest element de menú podeu accedir al gestor de biblioteques i importar biblioteques noves des d’arxius .zip.
- Afegir fitxer… Afegeix un fitxer font a l’esborrany (es copiarà des de la seva ubicació actual). El fitxer nou apareix en una pestanya nova a la finestra de l’esborrany. Els fitxers es poden suprimir de l’esborrany mitjançant el menú de pestanyes accessible fent clic a la icona de petit triangle que hi ha sota el monitor sèrie al costat dret de la barra d’eines.
Eines
- Autoformat. Això formata molt bé el vostre codi: és a dir, el fa sagnar de manera que l’obertura i el tancament de les claus s’alineïn i que les declaracions dins de les claus quedin més sagnades.
- Arxivar sketch. Arxiva una còpia de l’esborrany actual en format .zip. L’arxiu es col·loca al mateix directori que l’esborrany.
- Arreglar codificació i recarregar. Corregeix possibles discrepàncies entre la codificació de mapes de caràcters de l’editor i altres mapes de sistemes operatius.
- Monitor sèrie. Obre la finestra del monitor sèrie i inicia l’intercanvi de dades amb qualsevol placa connectada al port seleccionat actualment. Normalment, es reinicia la placa, si la placa admet Reinici per obertura del port sèrie.
- Serial Plotter. Aplicació que ens permet dibuixar gràfiques.
- Placa: Seleccioneu la placa que utilitzeu.
- Port. Aquest menú conté tots els dispositius en sèrie (reals o virtuals) del vostre equip. S’actualitzarà automàticament cada vegada que obriu el menú d’eines.
- Informació de la placa. Dóna informació de la placa connectada.
- Programador. Per seleccionar un programador de placa quan es programa una placa o un xip i no s’utilitza la connexió sèrie USB integrada. Normalment no necessitareu això.
- Gravar bootloader. Els elements d’aquest menú us permeten gravar un gestor d’arrencada al microcontrolador d’una placa Arduino. Això no és necessari per a l’ús normal d’una placa Arduino o Genuino, però és útil si adquiriu un microcontrolador ATmega nou (que normalment no inclou un gestor d’arrencada). Assegureu-vos que heu seleccionat la placa correcta al menú Placa abans de gravar el gestor d’arrencada a la placa de destinació. Aquesta ordre també estableix els fusibles adequats.
Ajuda
Aquí hi trobareu accés fàcil a diversos documents que inclouen el programari Arduino (IDE). Teniu accés a Introducció, Referència, una guia de l’IDE i altres documents localment, sense connexió a Internet. Els documents són una còpia local dels documents en línia i poden enllaçar al nostre lloc web en línia.
Cercar a la referència. Aquesta és l’única funció interactiva del menú Ajuda: selecciona directament la pàgina pertinent a la còpia local de la referència per a la funció o l’ordre que hi ha sota el cursor.
Esperem que aquesta guia t’hagi proporcionat una base sòlida per comprendre l’IDE d’Arduino. Ara que estàs familiaritzat amb les eines i els menús principals, t’animem que exploris pel teu compte, provis els exemples inclosos i comencis a escriure els teus propis sketches. L’experimentació és clau per dominar qualsevol eina, així que no tinguis por d’equivocar-te i aprendre sobre la marxa!