Presentarem l’entorn de desenvolupament integrat Arduino (IDE, nom generat per les seves sigles en anglès). És el programari que ens permet programar les plaques Arduino i cal conèixer-lo per treure tot el profit de la seva potència i característiques.

L’entorn de desenvolupament integrat Arduino (IDE) conté:

  1. un editor de text per escriure codi,
  2. una àrea de missatges,
  3. una consola de text,
  4. una barra d’eines amb botons per a funcions habituals
  5. una sèrie de menús.

Es connecta a les plaques Arduino per carregar programes i comunicar-s’hi.

IDE Arduino

Escriure esborranys (sketch)

Els programes escrits amb el programari Arduino (IDE) s’anomenen esborranys o «sketches». Aquests esborranys s’escriuen a l’editor de text i es guarden amb l’extensió de fitxer .ino. L’editor té funcions per copiar/enganxar i per cercar/substituir text.

L’àrea de missatges proporciona comentaris mentre es desa i s’exporta i també mostra errors. La consola mostra la sortida de text del programari Arduino (IDE), inclosos missatges d’error complets i altra informació.

A l’extrem inferior dret de la finestra es mostra la placa configurada i el port sèrie.

Els botons de la barra d’eines permeten verificar i pujar programes, crear, obrir i desar esborranys i obrir el monitor sèrie.

Els botons de la barra d’eines

Barra de herramientas

  • Verificar. Comprova el codi per si hi ha errors abans de compilar-lo.
  • Pujar. Compila el codi i el puja a la placa configurada.
  • Nou. Crea un esborrany nou.
  • Obrir. Mostra un menú amb tots els esborranys de l’sketchbook. Si feu clic en un, s’obrirà en una finestra nova.
  • Desar. Desa el vostre esborrany.
  • Monitor sèrie. Obre el monitor sèrie.

Hi ha ordres addicionals als cinc menús: Fitxer, Editar, Programa, Eines, Ajuda. Els menús són sensibles al context, cosa que significa que només estan disponibles els elements rellevants per a la feina que s’està fent actualment.

Barra de menú

Fitxer

  • Nou. Obre una finestra nova de l’editor, amb l’estructura mínima d’un esborrany ja instal·lada.
  • Obrir. Permet carregar un fitxer d’esborrany navegant per les unitats i carpetes de l’ordinador.
  • Obrir recents. Ofereix una llista breu dels esborranys més recents, a punt per obrir-se.
  • Sketchbook. Mostra els esborranys actuals dins de l’estructura de l’Sketchbook; en fer clic en qualsevol nom s’obrirà l’esborrany corresponent en una finestra nova de l’editor.
  • Exemples. Qualsevol exemple proporcionat pel programari Arduino (IDE) o la biblioteca apareix en aquest element del menú. Tots els exemples s’estructuren en un arbre que permet un accés fàcil per tema o biblioteca.
  • Tancar. Tanca la finestra del programari Arduino des de la qual es fa clic.
  • Desar. Desa l’esborrany amb el nom actual. Si el fitxer no s’ha anomenat abans, es proporcionarà un nom a la finestra “Desa com…”.
  • Desa com… Permet desar l’esborrany actual amb un nom diferent.
  • Configurar pàgina. Mostra la finestra de configuració de la pàgina per imprimir.
  • Imprimir. Envia l’esborrany actual a la impressora segons els paràmetres definits a Configurar pàgina.
  • Preferències. Obre la finestra Preferències, on es poden personalitzar alguns paràmetres de l’IDE, com l’idioma de la interfície de l’IDE.
  • Sortir. Tanca totes les finestres de l’IDE. Els mateixos esborranys oberts quan es va triar Sortir es tornaran a obrir automàticament la pròxima vegada que inicieu l’IDE.

Editar

  • Desfer / Refer. Retrocede un o més passos que heu fet mentre editeu; quan retrocediu, podeu avançar amb Refer.
  • Tallar. Elimina el text seleccionat de l’editor i el col·loca al porta-retalls.
  • Copiar. Duplica el text seleccionat a l’editor i el col·loca al porta-retalls.
  • Copiar per al fòrum. Copia el codi del vostre esborrany al porta-retalls en un format adequat per publicar-lo al fòrum, amb color de sintaxi.
  • Copiar com a HTML. Copia el codi del vostre esborrany al porta-retalls com a HTML, adequat per inserir-lo en pàgines web.
  • Enganxar. Posa el contingut del porta-retalls a la posició del cursor, a l’editor.
  • Seleccionar tot. Selecciona i ressalta tot el contingut de l’editor.
  • Anar a la línia… Demana i posiciona el cursor a la línia indicada.
  • Comentar/Descomentar. Posa o suprimeix el marcador de comentaris // al començament de cada línia seleccionada.
  • Augmentar / Disminuir sagnat. Afegeix o resta un espai al principi de cada línia seleccionada, movent el text un espai a la dreta o eliminant un espai al principi.
  • Augmentar / Reduir mida de la lletra. Fa més gran / més petita la mida de la lletra de l’esborrany.
  • Cercar. Obre la finestra Cercar i substituir on podeu especificar text per cercar dins l’esborrany actual segons diverses opcions.
  • Cercar següent. Destaca la següent ocurrència (si n’hi ha) de la cadena especificada com a element de cerca a la finestra Cercar, en relació amb la posició del cursor.
  • Cercar anterior. Destaca l’ocurrència anterior (si n’hi ha) de la cadena especificada com a element de cerca a la finestra Cercar en relació amb la posició del cursor.

Programa

  • Verificar / Compilar. Comprova el vostre esborrany cercant errors en compilar-lo; informarà de l’ús de memòria per al codi i les variables a l’àrea de la consola.
  • Pujar. Compila i carrega el fitxer binari a la placa configurada a través del port configurat.
  • Pujar amb programador. Això sobreescriurà el gestor d’arrencada a la placa; haureu d’utilitzar Eines > Gravar bootloader per restaurar-lo i poder tornar a carregar pel port sèrie USB. Tot i això, us permet utilitzar tota la capacitat de la memòria Flash per al vostre esborrany. Tingueu en compte que aquesta ordre NO cremarà els fusibles. Per fer-ho, s’ha d’executar una ordre Eines > Gravar bootloader.
  • Exportar binari compilat. Desa un fitxer .hex que es pot conservar com a fitxer o enviar-lo a la placa mitjançant altres eines.
  • Mostrar la carpeta de l’sketch. Obre la carpeta d’esborranys actual.
  • Incloure biblioteca. Afegeix una biblioteca al vostre esborrany inserint declaracions #include al començament del codi. A més, des d’aquest element de menú podeu accedir al gestor de biblioteques i importar biblioteques noves des d’arxius .zip.
  • Afegir fitxer… Afegeix un fitxer font a l’esborrany (es copiarà des de la seva ubicació actual). El fitxer nou apareix en una pestanya nova a la finestra de l’esborrany. Els fitxers es poden suprimir de l’esborrany mitjançant el menú de pestanyes accessible fent clic a la icona de petit triangle que hi ha sota el monitor sèrie al costat dret de la barra d’eines.

Eines

  • Autoformat. Això formata molt bé el vostre codi: és a dir, el fa sagnar de manera que l’obertura i el tancament de les claus s’alineïn i que les declaracions dins de les claus quedin més sagnades.
  • Arxivar sketch. Arxiva una còpia de l’esborrany actual en format .zip. L’arxiu es col·loca al mateix directori que l’esborrany.
  • Arreglar codificació i recarregar. Corregeix possibles discrepàncies entre la codificació de mapes de caràcters de l’editor i altres mapes de sistemes operatius.
  • Monitor sèrie. Obre la finestra del monitor sèrie i inicia l’intercanvi de dades amb qualsevol placa connectada al port seleccionat actualment. Normalment, es reinicia la placa, si la placa admet Reinici per obertura del port sèrie.
  • Serial Plotter. Aplicació que ens permet dibuixar gràfiques.
  • Placa: Seleccioneu la placa que utilitzeu.
  • Port. Aquest menú conté tots els dispositius en sèrie (reals o virtuals) del vostre equip. S’actualitzarà automàticament cada vegada que obriu el menú d’eines.
  • Informació de la placa. Dóna informació de la placa connectada.
  • Programador. Per seleccionar un programador de placa quan es programa una placa o un xip i no s’utilitza la connexió sèrie USB integrada. Normalment no necessitareu això.
  • Gravar bootloader. Els elements d’aquest menú us permeten gravar un gestor d’arrencada al microcontrolador d’una placa Arduino. Això no és necessari per a l’ús normal d’una placa Arduino o Genuino, però és útil si adquiriu un microcontrolador ATmega nou (que normalment no inclou un gestor d’arrencada). Assegureu-vos que heu seleccionat la placa correcta al menú Placa abans de gravar el gestor d’arrencada a la placa de destinació. Aquesta ordre també estableix els fusibles adequats.

Ajuda

Aquí hi trobareu accés fàcil a diversos documents que inclouen el programari Arduino (IDE). Teniu accés a Introducció, Referència, una guia de l’IDE i altres documents localment, sense connexió a Internet. Els documents són una còpia local dels documents en línia i poden enllaçar al nostre lloc web en línia.

Cercar a la referència. Aquesta és l’única funció interactiva del menú Ajuda: selecciona directament la pàgina pertinent a la còpia local de la referència per a la funció o l’ordre que hi ha sota el cursor.

Esperem que aquesta guia t’hagi proporcionat una base sòlida per comprendre l’IDE d’Arduino. Ara que estàs familiaritzat amb les eines i els menús principals, t’animem que exploris pel teu compte, provis els exemples inclosos i comencis a escriure els teus propis sketches. L’experimentació és clau per dominar qualsevol eina, així que no tinguis por d’equivocar-te i aprendre sobre la marxa!